۱۴۰۱ بهمن ۲۸, جمعه

اعتراض دانشجویان خوارزمی به بلاتکلیفی ارژنگ مرتضوی، دانشجوی «ربوده‌شده»

 دانشجویان دانشگاه‌ خوارزمی در بیانیه‌ای با اشاره به بلاتکلیفی ارژنگ مرتضوی، دانشجوی این دانشگاه، خواستار آزادی او شدند.این دانشجویان در بیانیه خود از بازداشت آقای مرتضوی با عنوان «ربایش» نام بردند و اعلام کردند که پس از گذشت دو ماه از این واقعه، هیچ خبری از برگزاری دادگاه، تعیین قرار وثیقه و آزادی‌ این دانشجو نیست.به گفته دانشجویان دانشگاه‌ خوارزمی، ارژنگ مرتضوی روز ۲۶ آذر توسط حراست این دانشگاه «به بهانه» پس دادن کارت دانشجویی و رفع ممنوع‌الورودی به دانشگاه کشانده و جلو درِ دانشگاه توسط نیروهای حکومتی «ربوده» شده است.

 

بنا بر اعلام هم‌دانشگاهیان آقای مرتضوی، بلافاصله پس از بازداشت او، خبر تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه به علت آلودگی هوا اعلام شده و تاکنون وضعیت این دانشجو مشخص نشده است.

ارژنگ مرتضوی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی است که به گفته دانشجویان دانشگاه خوارزمی یک ماه پیش و در جریان بازداشت در اعتراض به اعدام‌ها، اعتصاب غذا کرد و در طول بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته است.

پدر آقای مرتضوی، زندانی سیاسی سابق و دایی‌اش از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق است.

بر اساس گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران بیش از ۷۰۰ دانشجو بازداشت شده‌اند.

با وجود آزادی برخی از آن‌ها هرچند به طور موقت، با قرار وثیقه یا گرفتن تعهد، هم‌چنان شمار قابل توجهی از دانشجویان آزاد نشده و در وضعیت بلاتکلیف به‌سر می‌برند.

در همین حال گزارش‌های متعددی نیز از صدور احکام سنگین برای برخی دانشجویان از جمله حبس، شلاق و ممنوع‌الخروجی و اخراج و تعلیق از دانشگاه منتشر شده است.

بازداشت بسیاری از این دانشجویان با کمک نیروهای موسوم به «حراست» صورت گرفته است.

حسین حجتی، معاون وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حراست کل کشور به تازگی از فعالیت حدود ۳۰ هزار نفر از این نیروها در سراسر کشور در جریان اعتراضات خبر داد و گفت که در برنامه‌های پیش‌ روی این سازمان افزایش شمار زنان و تشکیل دفاتر استانی با ریاست زنان در دستور کار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...