۱۴۰۱ آذر ۲۷, یکشنبه

هشدار نسبت به خطر جدی «اعدام قریب‌الوقوع ۶ تن» از معترضان زندانی



سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۲۶ آذر ماه با انتشار اسامی ۳۹ معترض در خطر اعدام، نسبت به خطر جدی و قریب‌الوقوع اعدام شش تن از معترضان در روزهای آینده هشدار داد و افزود که پنج تن از زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام در زندان ارومیه و یک معترض در زندان رجایی‌شهر کرج، به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

انتقال زندانیان محکوم به اعدامی که حکم آنها تایید و به واحد «اجرای احکام» ابلاغ شده به «سلول‌ انفرادی» به عنوان یکی از اقدامات اولیه پیش از «اعدام» در سیستم قضایی و زندانبانی جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

«آخرین ملاقات» با خانواده نیز از جمله همین اقدامات است اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مورد معترضان و زندانیان سیاسی بارها از انجام این ملاقات سرباز زده یا زندانیان و خانواده آنها را در این مورد فریب داده است.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه در گزارشی اسامی و اتهامات وارد شده به ۳۹ نفر از معترضانی را که در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند، منتشر کرد.

سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه «خطر جدی اعدام معترضان بازداشت شده در روزهای آینده وجود دارد»، افزود: «افزایش هزینه‌های سیاسی با حمایت‌های سیاسی، کمپین‌های خیابانی و مجازی و فشار جامعه بین المللی می‌تواند از اعدام‌های بیشتر جلوگیری کند.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت که رهبران جمهوری اسلامی که پس از سه ماه موفق به خاموش کردن اعتراضات سراسری نشده‌اند، سعی دارند تا با صدور و اجرای احکام اعدام، ترس را حاکم کنند.

سازمان حقوق بشر ایران با هشدار در مورد احتمال اجرای حکم اعدام برای جمع کثیری از بازداشت‌شدگان، از اقدام‌ نمایندگان پارلمان‌های اروپایی در جهت پذیرش کفالت سیاسی متهمان استقبال کرد و خواستار اقدام موثرتر جامعه بین‌الملل، به‌ویژه دولت‌ها، برای جلوگیری از اعدام معترضان ایرانی شد.

در بیانیه این سازمان با اشاره به انتقال پنج تن از زندانیان متهم به «محاربه» از زندان ارومیه به مکانی نامعلوم، امده است که یکی از زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر هم از بند عمومی به انفرادی منتقل شده است.

پیش از این عفو بین‌الملل نیز در روز جمعه ۲۵ آذر ماه طی بیانیه هشدار داد که پس از «اعدام خودسرانه» محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد که در پی «دادگاه‌های نمایشی» انجام شد، اکنون دست‌کم ۲۶ تن از دیگر معترضانی که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند در معرض خطر اعدام قرار دارند.

عفو بین‌الملل افزود که از این تعداد، «حکم اعدام ۱۱ تن» صادر شده و ۱۵ تن دیگر با اتهامات مشابه و سنگینی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی به آنها وارد کرده، «در انتظار یا تحت» محاکمه قرار دارند.

بنابر اعلام عفو بین‌الملل، شرایط دادرسی عادلانه و دسترسی به وکیل اختیاری برای هیچ یک از این معترضان بازداشت شده رعایت نشده است و آنها ضمن اینکه تحت شکنجه و فشار برای اخذ «اعترافات اجباری» قرار گرفته‌اند از «حق دفاع کافی» برخوردار نبوده‌اند.

در همین حال از روز جمعه بیست و پنجم آذر ماه تصویری از پرینت قضایی اعلام وضعیت محمد بروغنی، معترضی که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که در آن به اتهام «محاربه» او اشاره شده و این در حالی است که این معترض جوان به بند ۳۹۰ زندان رجایی‌شهر منتقل شده که بیانگر قرار گرفتن او معرض خطر اعدام است.

همچنین شبکه حقوق بشر کردستان نیز گزارش داد که هفت تن از بازداشت‌شدگان اهل اشنویه به نام‌های فرزاد طەزادە، هژار حمیدی، هیمن شاهی، فریاد حمزه‌شور، رضا اسلام دوست، شهرام معروف مولا و ایوب آغلیانی که به «محاربه» متهم شده‌اند از روز پنج‌شنبه بیستم و چهارم آذر از زندان مرکزی ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...