۱۴۰۱ آذر ۲۷, یکشنبه

برهانی، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران: اعدام محسن شکاری مصداق خون ناحق است


 محسن برهانی، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران که از منتقدان سرشناس اعدام محسن شکاری به‌اتهام محاربه است، هفت اشکال مهم پرونده این معترض را برشمرده و گفته اعدام او مصداق «سفک دماء به‌ناحق (خون ناحق)» است.

آقای برهانی در یادداشتی که روز شنبه ۲۶ آذر در اینستاگرامش منتشر کرد، ضمن برشمردن ایرادهای پرونده نوشت: «اگر تنها یک مورد از این موارد هفتگانه اثبات شود و یا حتی اگر تردید در یک مورد هم محقق شود، نمی‌توان شخص را محارب دانست.»

محسن شکاری معترض ۲۳ ساله‌ای بود که در اعتراضات سوم مهر خیابان ستارخان بازداشت و به‌دلیل «بستن خیابان و آسیب‌رساندن به یک مأمور حکومتی» اعدام شد.

محسن برهانی در یادداشت حقوقی و مبسوط خود اقدام محسن شکاری در حمل چاقو را مصداق رفتار مجرمانه «سلاح‌کشیدن» ندانسته و در بخشی دیگر نیز توضیح داده که مجروح‌شدن مأمور مشمول ماده قضایی استنادشده در پرونده نیست.

این حقوقدان یکی دیگر از اشکالات این پرونده را چنین شرح داده است:

«در ذیل ماده ۲۹۷ تصریح شده است اگر شخص به انگیزه شخصی سلاح بکشد، محارب نیست. این انگیزه کاملاً مرتبط با آن است که محارب باید نگاه به عموم مردم داشته باشد. فلذا اگر نسبت به مأموری سلاح‌ کشید، این انگیزه شخصی است و وی اساساً با مردم طرف نبوده است، بلکه با مأمور طرف بوده و انگیزه‌اش تقابل با اوست. اتفاقاً اگر قصد مرتکب به دیده شدن تعلق بگیرد، می‌خواهد مردم عادی و اعتراض‌کنندگان ببینند و برای اعتراض قوت قلب بگیرند و شجاعت پیدا کنند، نه اینکه اعتراض‌کنندگان بترسند و دست از اعتراض و شعار بردارند.»

اعدام محسن شکاری، که بدون اعلام قبلی هم انجام شد، موجی از خشم عمومی را در داخل و خارج کشور برانگیخت، با این حال به‌فاصله کمتر از یک هفته، جمهوری اسلامی یک معترض دیگر را در مشهد به‌نام مجیدرضا رهنورد اعدام کرد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۳۹ نفر دیگر از معترضان بازداشت‌شده در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» به‌اتهام محاربه و افساد فی‌الارض در خطر اعدام قرار دارند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...