۱۴۰۱ آذر ۶, یکشنبه

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۳ شهروند همزمان با آزادی ۲ تن دیگر


 خبرگزاری هرانا

طی روزهای اخیر، ۳ شهروند با اسامی بهروز چمن‌ آرا، بابک نعمت زاده، آکام رسولی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای سنندج، ملکان و مهاباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همزمان مهسا شفیعی و سعید کرمی شهروندان بازداشتی ساکن یاسوج آزاد شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، سعید کرمی و مهسا شفیعی، دو شهروند بازداشتی در شهر یاسوج از زندان این شهر آزاد شدند.

 

آزادی آقای کرمی با تودیع قرار کفالت، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. وی در روز جمعه ۲۷ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود.

به گفته یک منبع آگاه، “پس از آزادی سعید کرمی آثار کبودی در نواحی مختلف بدن او دیده میشود. او از ناحیه چشم و دنده ها نیز به شدت آسیب دیده است.”

همزمان، مهسا شفیعی، شهروند بازداشتی ساکن یاسوج از زندان این شهر آزاد شد. وی پیشتر در اواخر آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در یاسوج بازداشت شده بود.

همچنین بر اساس گزارش کردپا، روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱، دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج و مهاباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این شهروندان، “بهروز چمن‌ آرا اهل ایلام، رئیس سابق پژوهشکده کردستان شناسی و از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان و آکام رسولی، ٢۴ ساله، فرزند محمد و اهل مهاباد” عنوان شده است.

جواد چمن آرا، برادر بهروز چمن آرا با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: “برادرم دکتر بهروز چمن‌آرا حدود ساعت ١ بامداد شنبه ۵ آذر در سنندج در مسیر برگشت از جلسه‌ای در دانشگاه کردستان به منزل در خودرو شخصی و با همان خودرو ربوده شده.‌”

در این گزارش آمده است، بهروز چمن‌ آرا در تجمع روز سه‌شنبه ۱ آذرماه، بیانیه اساتید دانشگاه کردستان در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان را قرائت کرده بود.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر، یک شهروند در شهر ملکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، هویت وی را “بابک نعمت زاده، دبیر آموزش و پرورش شهرستان ملکان” عنوان کرده است.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-آبان ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...