۱۴۰۱ آذر ۲۹, سه‌شنبه

گزارشی از تداوم بازداشت دنا شیبانی و الهام مدرسی


 دنا شیبانی، شهروند اهل شیراز علیرغم گذشت ۳۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین، الهام مدرسی، شهروند ساکن کرج علیرغم گذشت ۴۷ روز از زمان دستگیری، کماکان بدون رسیدگی پزشکی مناسب در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان کچویی نگهداری میشود.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دنا شیبانی و الهام مدرسی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.یک منبع نزدیک به خانواده خانم شیبانی به هرانا گفت: “دنا شیبانی توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در تاکسی اینترنتی اسنپ ربوده شده.

 

در این مدت فقط چند تماس تلفنی با خانواده خود داشته و خانواده وی فقط یکبار توانسته اند با او ملاقات داشته باشند که حال روحی و جسمی مساعدی نداشته.”

به گفته این منبع مطلع، “علیرغم پیگیری های مکرر خانواده خانم شیبانی تاکنون از روند پرونده، اتهام‌ ها و محل نگهداری او اطلاعی به دست نیاوردند. علاوه براین، چندی پیش تحت فشار و بازجویی در اخبار بیست و سی اعتراف اجباری از او پخش شد.”

لازم به ذکر است، چندی پیش تسنیم، یکی از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی ویدیویی از اعترافات اجباری پنج ورزشکار که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند را منتشر کرد که این موضوع باعث افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت آنها شده است. به صورت رسمی تنها اسامی کوچک این افراد منتشر شده که با توجه تشابه این پنج اسم با بازداشت شدگان شیراز به نظر میرسد که یکی از آنها دنا شیبانی است.

دنا شیبانی، متولد ۱۳۶۷، گرافیست و مربی سنگ‌نوردی اهل شیراز، روز پنجشنبه ۱۹ آبان در قشم بازداشت و سپس به شیراز منتقل شده است.

پیشتر نیز یک منبع مطلع در رابطه با محل نگهداری خانم شیبانی به هرانا گفته بود: “خانواده شیبانی پس از پیگیری های متعدد، اخیرا متوجه شدند فرزندشان در بازداشتگاه مرکزی سپاه در شیراز در بازداشت است. در این مدت تنها یکبار موفق به دیدن او شده اند، دنا وزن زیادی کم کرده و از نظر روحی هم اصلا حال مناسبی نداشت.”

از سوی دیگر، الهام مدرسی، شهروند ساکن کرج علیرغم گذشت ۴۷ روز از زمان دستگیری، کماکان بدون رسیدگی پزشکی در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان کچویی کرج بسر میبرد.

یک منبع مطلع در رابطه با آخرین وضعیت خانم مدرسی به هرانا گفت: “الهام مدرسی تحت آزارهای روحی شدید و ساعات طولانی با چشم بند تحت بازجویی بوده. بازجویان برای تخریب روحیه الهام به دروغ به او میگفته اند که برادرش که تازه عمل پیوند کبد کرده است در اتاق مجاور تحت شکنجه است و مادرش نیز فوت کرده است تا او را برای اعتراف اجباری تحت فشار بگذارند.”

این منبع مطلع افزود: “بازجویان الهام را تحت فشار قرار دادند و به او گفتند چند نفر را بازداشت کردیم و اگر اعتراف کنی که لیدر این گروه بودی تو را آزاد خواهیم کرد.”

این منبع مطلع در رابطه با وضعیت جسمانی این شهروند ادامه داد: “الهام که از یک بیماری ژنتیکی کبدی رنج میبرد در اثر آزار و اذیت بازجویان دچار افت شدید فشار خون و بی حسی بدنش شده. اما بازجوها گفته اند در صورتی تو را به بیمارستان اعزام میکنیم که سناریوی ما را قبول کنی در غیر این صورت تو را اینجا نگه میداریم.”

الهام مدرسی صبح روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه در منزل خود در فردیس کرج بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد.

پیشتر نیز یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفته بود: “الهام مدرسی از دسترسی به وکیل محروم است و هیچ اطلاعاتی از پرونده او به کسانی که پیگیر وضعیتش هستند داده نمی‌شود. او در شرایطی به زندان کچویی منتقل شده که حتی اجازه دیدن برگه دادرسی را هم به او نداده اند. او سرپرستی مادر پیر خودش را به عهده داشته و یک برادر هم دارد که به تازگی عمل پیوند کبد کرده و نیاز به مراقبتهای پزشکی دارد.”

به گفته این منبع مطلع، “اتهامات وارده به خانم مدرسی در جلسات بازپرسی تحریک مردم به قصد کشت و کشتار و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی عنوان شده است.”

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...