۱۴۰۱ آذر ۹, چهارشنبه

بازداشت ۵ شهروند همزمان با تداوم بازداشت یک دانشجو


 خبرگزاری هرانا

۰۹/۰۹/۱۴۰۱

طی روزهای اخیر، ۵ شهروند با اسامی زانا احمدیان، کاوه حسین‌ پناهی، فاطمه زهرا ریحانی، نظام هوت و شایان پاداش توسط نیروهای امنیتی در شهرهای دهگلان، بیرجند، چابهار و سنندج بازداشت شدند. همچنین علیرضا پورصفر دانشجوی بازداشت شده در تهران، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، طی روزهای اخیر، دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در دهگلان و سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این شهروندان “زانا احمدیان و کاوه حسین‌ پناهی” عنوان شده است.

براساس این گزاش، روز سه شنبه ۸ آذرماه آقای احدیان در دهگلان و روز یکشنبه ۶ آذرماه، آقای حسین پناهی در محل کار خود در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همچنین، روز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در بیرجند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

حال وش هویت این شهروند را “فاطمه زهرا ریحانی، ۲۱ ساله، فرزند عباس، مربی و رئیس کمیته اسکیت و ساکن بیرجند” عنوان کرده است.

در خبری دیگر کمپین فعالین بلوچ، از بازداشت و انتقال به زندان یک شهروند در چابهار خبر داد.

براساس این گزارش، هویت وی “نظام هوت، فرزند لال‌ محمد و اهل چابهار” عنوان شده است. وی در تاریخ ۸ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی به دلیل حضور در تجمعات اعتراضی بازداشت و علیرغم گذشت ۶۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان زاهدان بسر میبرد.

در این گزارش آمده است؛ “علیرغم مراجعات مکرر خانواده آقای هوت به زندان، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده این شهروند بازداشتی، امتناع می کنند.”

از سوی دیگر، شورای صنفی دانشجویان کشور، از بازداشت یک دانشجو در سنندج و تداوم بازداشت یک دانشجوی دیگر در تهران خبر داد.

روز سه شنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۱، “شایان پاداش دانشجوی رشته‌ ی دندانپزشکی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان” توسط نیروهای امنیتی در محوطه این دانشگاه واقع در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

علاوه براین، علیرضا پورصفر دانشجوی بازداشتی دانشگاه خواجه‌ نصیر علیرغم گذشت ۳۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. وی پیشتر در تاریخ ۷ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تداوم بلاتکلیفی عادل گرگیج شهروند بلوچ‌ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان

  عادل گرگیج شهروند بلوچ و از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود، همچن...